Volnost a svoboda při cestování, náklady, komfort… Každý to vidí trošku jinak a tak někdo jezdí na dovolenou do luxusních hotelů a někdo i kdyby na to měl, raději zvolí cestu uskromnění na 6 metrech čtverečních… Rád bych vám v tomto článku přiblížil, proč chceme jít tou druhou cestou, jaké auto jsme si pořídili a co jsme v něm všechno upravili, aby se nám v něm lépe cestovalo.
Koho nezajímají filosofické úvahy a chce vidět přímo, jak jsme si upravili dodávku my, může přeskočit na: Naše dodávka.
O cestování obecně
V dnešním světě neomezených možností vidí spousta lidí v tom, čemu se říká Vanlife, svůj způsob seberealizace. Ano je to moderní, protože (přiznejme si to) se máme lépe než kdykoliv před tím a všechno je dostupné, až z toho občas mrazí. Všechno je možné a tak místo kočovného života dnes lidi chtějí Vanlife aniž by si uvědomovali, že je to v podstatě totéž.
Vanlife aneb nedosažitelný cíl mnoha
Všechno na světě něco stojí (a nemluvím jenom o penězích) a tak i plnohodnotné žití na cestách vyžaduje, aby všichni zúčastnivší byly ochotni přizpůsobit se, uskromnit se, zažít spousty nelehkých situací a v neposlední řadě “nějak na to vydělat”. Neříkám to pro to, abych vás vystrašil, ale myslím, že je fér si to uvědomit. Na druhou stranu tomu, co můžete zažít při “žití na divoko”, se nic nevyrovná. Nádherná rána “kdekoliv” se vám za chce, volnost při poznávání míst (“hele od zítra hlásí týden slejvák, co kdybychom jeli raději k moři”), trošku toho adrenalinu při spaní mimo civilizaci, poznávání se navzájem,… Pevně věřím, že pro lidi, kteří milují přírodu a tak nějak cítí, že by v ní měli trávit co nejvíce času, je to velmi obohacující.
Nicméně celoroční žití v dodávce není pro většinu lidí možné, protože to vyžaduje nutnost pracovat na dálku případně zajistit si dostatečný pasivní příjem na to, aby to pokrylo všechny počáteční i provozní náklady.
Žití v dodávce několik týdnů až měsíců v roce už je o mnoho reálnější řešení a i pro nás je to momentálně jediná možnost. Žijeme konvenční životy, pracujeme 8/5 (někdy 12/6), dovolená je omezená a nastavená laťka komfortu se prostě “nedá celoročně snížit”. Přesto na těch pár týdnů je to skvělé a vím, že to přináší mnoho pozitivního do těch zbylých, konvenčních dnů v roce.
Jak si vybrat tu správnou káru
První a podle mě nejtěžší rozhodování je vybrat si to správné auto.
“Koupíme obytňák!”
“No jo, ale to budeme moct spát jenom na placených místech…”
“Koupíme karavan!”
“No jo, ale to nás odfoukne první vítr na mostě a navíc s tím nebude umět nikdo zacouvat. Budeme mít 12m dlouhou soupravu a v Poličce na kruháči se ani nevytočíme…”
“Koupíme dodávku!”
“No jo, ale ten komfort bude někde jinde…”
Je to složitá disciplína, která bohužel vyžaduje celkem jasnou představu o tom, jakým způsobem budete cestovat. Budete týden na jednom místě a potom pojedete na týden jinam? Pak vám karavan dá největší komfort a zároveň auto volnost pohybu. Budete každý den přejíždět z místa na místo? Pak s obytňákem máte top komfort a dobrou volnost pohybu. Budete občas chtít spát na divoko? Pak v karavanu i obytňáku budete nápadní a musíte vzít dodávku.
My jsme zvolili dodávku, ale to bylo jenom první rozhodnutí z mnoha.
“Koupíme starou vybavenou dodávku!”
“No jo, ale to stojí půl melounu a je to staré jako my. To se nám vysype na první cestě do zahraničí.”
“Koupíme novou vybavenou dodávku!”
“No jo, ale to je přes milion peněz. To si nemůžeme dovolit.”
“Koupíme dodávku a doladíme si ji podle sebe!”
“No jo, tak to by šlo! Ale jak velkou?”
“L5H3! A dozadu dáme jacuzzi!”
“Moc velký, to nebudu nikdy řídit! Co L1H1?”
“L1H1? Ne. Chci, aby se v tom dalo stoupnout! Co něco mezi – L2H2?”
“No jo, tak dobře, s tím klidně budu jezdit!”
Pro kolik míst, aby byla vhodná na přestavbu? Jak je to s legálností všeho? Nebude nás to stát nakonec víc než nová vybavená? Naše volba nakonec padla na “zánovní” Peugeot Boxer 8míst L2H2 po operativní leasingu – rok a půl starý, najeto 18 500km. A prozatím jsme s volnou spokojení.
Pokud máte známe, kteří vlastní jakoukoli z variant výše zmíněného, zeptejte se jich, jak jsou spokojení a jestli by vám třeba tu svou káru nepůjčili na víkend. Uděláte si hned jasnější přestavbu. Půjčit si dnes dobře vybavený obytňák vyjde tak na 3000,- peněz na den. Je to pecka, ale pokud by to mělo odvrátit špatnou investici, tak proč ně.
Kde se dá vlastně spát
Nejjednodušší, nejdražší a nejméně flexibilní je spaní v kempech. Jsou to většinou dobře zařízená místa, kde je vše potřebné včetně obchodu a programu pro hosty – to zná asi každý. Otázka je jestli pak není jednodužší a lepší jet do hotelu?
Další oficiální možnost přespání zajišťují tzv. Stellplatz. Jsou zdarma nebo za nízký poplatek určené k přenocování nebo na krátký pobyt. Nemusí poskytovat žádné služby, ale taky mohou mít výlevky na odpadní vodu, stojany s pitnou vodu, přípojku na elektřinu, sociální zařízení, prádelnu…. Dodatečné služby jsou většinou za poplatek. Osobně si myslím, že je to skvělý způsob, jak oficiálně a levně přespat. Doufám také, že podobných míst bude vznikat více a více i u nás v ČR.
Další možností, kterou jsme objevili, je spaní na soukromých pozemcích lidí, kteří k tomu dají souhlas. Podle mě taková obdoba Stellplatzu bez služeb. Pro ČR můžete zkusit například: bezkempu.cz. Je to levné spaní po celé ČR.
Potom už zbývá jenom spaní na divoko na parkovištích, loukách a všude, kde má kdo odvahu. Na vyhledání míst, kde to takto člověk nezná, používáme aplikace park4night. Spali jsme takto na několika místech na naší cestě Slovinskem bez sebemenších problémů. Upozorňuji ale, že toto spaní je vhodné spíše v dodávkách.
Naše dodávka
Jak jsem již psal, naše dodávka je Peugeot Boxer 8míst L2H2 96kW.
Rozhodovali jsme se mezi trojicí Ducato, Boxer, Jumper a byť je kvalitou asi nejlepší Ducato je z této trojice nejdražší a také nejméně vhodné k přestavbě oficiální cestou! Vedení Fiatu je prý skoupé k udělení povolení k přestavbě, kdežto u Peugeotu a Citroenu by to neměl být problém.
Důležité pro nás také bylo, aby byly pouze dvě samostatná křesla vepředu (po bazarech jich je značně méně), aby se k nim dali namontovat otoče sedadel, a také kategorie vozu M1 – osobní automobil (prostě aby to nebyl náklaďák).
Naše úpravy
Snažil jsem se dělat úpravy na autě tak, aby nijak nezasahovaly do konstrukce vozu. Je to taková moje pojistka, kdybychom se rozhodli, že chceme auto z nějakého důvodu prodat.
Celkové rozložení dodávky:
Otoče sedadel
Otoče jsou asi nejsnazší úprava, kterou jsme dělali. Koupili jsme je na dodavkyeshop.cz a dohromady vyšli cca na 9000Kč. Pokud chcete, otoče vám i namontují (myslím, že dokonce v ceně), ale není to nic složitého, tak jsem otoče přidělal sám. Jediné na co je dobré si dát pozor při sundávání sedadel jsou kabely k pásům a vyhřívání sedadel.
Upozorňuji také na to, že u otočů nebyl montážní materiál, takže si musíte dodatečně koupit 6ks M6×16mm pevnostních šroubů se samojistící matičkou na každé sedadlo.
Je to velice praktická věc, která zvětší prostor v dodávce, takže velice doporučuji nekupovat 3místa vepředu, jinak si otoče nenamontujete.
Prostor na spaní
Prostor na spaní je asi nejdůležitější věcí, kterou je potřeba vymyslet. Chtěli jsme aby bylo dostatečně velké, abychom se tam pohodlně vyspali ve třech, takže jsme zvolili spaní v autě napříč. Dodávka má na šířku 202cm, takže se tam pohodlně vyspím i já (178cm). Postel je na šířku rozkládací a má 110cm složená a 175cm rozložená.
Samonosná konstrukce je udělaná z hliníkových profilů (5×5cm), které jsem koupil bazarové za 1800kč (5ks 190cm). Rošt jsem udělal z plotovek, které se dají běžně koupit cca 800kč.
Celá postel je položená na trámcích, které jsou přišroubované do konstrukce auta.
Použili jsme naše staré matrace, které jsem slepil lepidlem na molitan a seřízl na přesné rozměry. Nechtěli jsme do matrace ze začátku investovat, protože nevíme, jestli je to finální řešení.
V další fázi přestavby se pokusím popřemýšlet nad tím, že bych postel rozšířil až na 2m, abychom se tam v budoucnu vyspali i čtyři :).
Úložné prostory
Úložné prostory máme v podstatě tři. Všechno jsme dělali z fóliované překližky o síle 9mm, slepené PU lepidlem a sešroubované vruty.
Pod postelí
Prostor pod postelí jsme rozdělil na tři části: police, prostor pro kočárek a prostor za policemi. Všechny tyto prostory jsou špatně dostupné nebo nejsou dostupné vůbec z prostoru kabiny, takže pokud chcete být úplně nenápadní a potřebujete něco vyndat z polic, tak musíte ven a máte smůlu.
Prozatím je to řešeno takto velmi jednoduše a je to vyhovující. Uvidíme, zda v druhé fázi něco pozměníme.
Něco jako kuchyň
Prostor pro vaření, krájení a nádobí jsme umístili do skříňky za řidiče. Skříňku jsme koupili v obchodním domě IKEA a vyztužili jsme ji překližkou, aby se nerozhrkala. Ke každému šuplíku jsme také přidali dva úchyty proti otevření. Nahoru na skříňku jsme přidělali obyčejnou smrkovou desku.
Vedle skříňky máme také koš na odpadky.
Skříňky na oblečení
Další velkou skříňku jsme přichytili na strop na stranu za řidičem. Poskytuje prostor rozdělený na 3 části, který využíváme hlavně na oblečení.
Vzadu za skříňkou je ještě malý prostor na věci k posteli a lampičku.
Dodatečná baterie
Přídavná baterie je nutnosti v případě, že chcete být chvilku bez elektřiny. Na nabíjení pouze telefonů si bez problémů vystačíte se startovací baterií, ale při čemkoli navíc (nabíjení notebooku, lednička,…) riskujete, že už nenastartujete. Při rozhodování je nutné brát ohled na předpokládanou spotřebu energie a také na způsob, jakým se baterie bude nabíjet. Možností je spousta a celkově by vydali na vlastní článek, takže jenom řeknu, že jsme zvolili cestu hybridní gelové 12V baterie s kapacitou 120Ah, která je připojena přes bateriové propojovací relé Cyrix-i ke startovací autobaterii a je tak za jízdy nabíjena z alternátoru. Zároveň je startovací baterie ochráněna proti vybití a jako bonus je možné přídavnou autobaterii použít při startování vozu.
Dlouho jsem přemýšlel, kam baterii umístím a nakonec se mi podařilo baterii i s 600W měničem Carspa vměstnat pod sedadlo řidiče. Má to obrovskou výhodu v tom, že můžete mít krátké kabely pro propojení se startovací baterií a zároveň to zabírá minimum místa.
Nabíjení je tedy pouze přes alternátor, což znamená že musíte jezdit, aby se baterie nabila. Naše termoelektrická lednička ale dokáže baterii za 24h vybít v podstatě na dřeň, takže to není použitelné pro delší stání. Ve druhé fázi bych proto rád namontoval na střechu solární panel, abychom měli energii neustále.
Stínění oken
Pokud chcete trošku toho spaní na divoko, je naprostou nutností zastínit si všechna okna, aby do dodávky nebylo vidět jako do výkladní skříně. Existují hotová řešení v podobě izolační folie, se kterými nemáme zkušenosti, ale věřím, že účel splní a nebo to udělat ze zbytků, jako my. Docela punkové řešení, ale funkčně naprosto vyhovující :).
Konec první fáze
Jak jsem již zmínil na několika místech v článku bereme dosavadní přestavbu jako fáze č.1 a předpokládáme, že proběhne minimálně fáze 2, která doladí “kritické” nedostatky :). Už teď víme, že to bude solár a bufík. Každopádně o tom také něco málo zase napíšeme.
P.S. Caravaning Brno
Možná někteří z vás na tento článek čekali, protože moje milovaná Mařenka ho už notnou dávku týdnů propaguje. Čekal jsem ale na výstavu Caravaning (no dobře, vůbec jsem se k tomu nedostal), která se každý rok koná v Praze a v Brně. Je to skvělá akce plná nápadů a ukázky všeho, co se s autem dá udělat, aby se v něm krásně cestovalo.
My jsme šli na výstavu s cílem nasát a nechat se inspirovat. A vlastně jsme odcházeli s pocitem, že toho moc měnit nechceme. Nepotřebujeme plně vybavenou káru. Potřebujeme, aby to byl trochu punk, abychom se necítili tak nějak ve skříni. Uličky 40cm široké nejsou vhodné pro pobíhající děti a hygiena se dá vždycky nějak vyřešit. Vždy je to o kompromisu, o uskromnění a o tom se na tom malém prostoru s těmi nejbližšími cítit spokojeně, jako doma.